Wpływ twórczości plastycznej na rozwój dziecka
Bardzo ważnym elementem wpływającym na rozwój dziecka jest twórczość plastyczna. Pasuje ona znakomicie do procesu kształtowania osobowości i postawy otwarcia na świat. Sztuka to niezbędny element pełnego i twórczego życia człowieka Tak jak ciało nie może istnieć bez wody, tak dusza ludzka nie może istnieć bez takich wartości jak: piękno, dobro, miłość i prawda. Przeżywanie i rozumienie tych wartości stanowi o bogatej, wrażliwej i świadomej osobowości ludzkiej. Droga do ich poznania prowadzi poprzez własne doświadczenia, umiejętności, rozumienie rzeczy i zjawisk w życiu człowieka. Sztuki plastyczne umożliwiają właśnie zdobycie tych umiejętności małemu dziecku, ponieważ malarstwo, rysunek modelowanie wypływają ze spontanicznej potrzeby dziecka Wychowanie plastyczne jest koniecznym i nieodzownym czynnikiem wszechstronnego rozwoju dziecka. Kultura przeżyć, ich siła i jakość będą tym bogatsze, im wcześniej dziecko zacznie obcować ze sztuką. Środowisko przedszkolne wpływa nie tylko na rozwój dziecka, ale odgrywa decydującą rolę w uspołecznieniu się grupy. Bardzo ważną rolę na zajęciach odgrywa nauczyciel - nauczyciel innowacyjny, twórczy, poszukujący, otwarty na świat i problemy, który na zajęciach podsuwa dzieciom coraz to nowsze i ciekawsze techniki plastyczne oraz atrakcyjne przybory i materiały. Poznanie różnych środków wyrazu plastycznego ułatwia realizację oryginalnych, nowych pomysłów, a także zachęca do sięgnięcia po trudniejsze tematy. Głównym jednak motorem pobudzającym aktywność twórczą jest stosowanie ciekawych technik i narzędzi, pozwalających każdemu dziecku na swobodne eksperymentowanie i ujawnienie swojego "Ja". Dzieci rysują i malują, to co je zaciekawia i interesuje. Oglądając przez nie wykonane obrazki, poznajemy tematykę ich zainteresowań oraz poznajemy przedmiot ich wyobrażeń uczuć i myśli - co ma swoje źródło w przeżyciach i doświadczeniach dziecka. Zadaniem nauczycieli i rodziców dzieci w wieku przedszkolnym jest rozwijanie wszelkich zdolności dziecka, dzięki czemu kształtuje ono swą osobowość i zwiększa szanse swojego powodzenia w szkole i w życiu. Żeby jednak zdawać sobie sprawę z tego, czym powinny być zajęcia plastyczne i jak powinny być traktowane, aby spełniały nakreślone zadania, trzeba wiedzieć, jaką rolę odgrywa rysunek w rozwoju psychiki dziecka. "Plastyka jest formą wyrażania pragnień, nadziei, zwątpień, radości i smutków oraz najbardziej fantastycznych marzeń" S. Popek. Dyspozycje twórcze istnieją w każdym z nas, lecz trzeba je tylko w procesie kształcenia obudzić i rozwijać. Pod pojęciem dyspozycji twórczych kryje się przede wszystkim: spostrzegawczość, myślenie twórcze oraz wyobraźnia. Procesy te są podstawowymi elementami struktury uzdolnień plastycznych, dlatego od jakości uzdolnień uzależniony jest poziom wytworów plastycznych. Wielką rolę w rozwoju procesów poznawczych tego okresu odgrywają emocje i uczucia. Należy pamiętać, że to co jest zabarwione uczuciowo, łatwiej się spostrzega, dłużej i dokładniej, pamięta, tworzy bogatsze treści wyobrażeniowe. Działalność plastyczna łączy w sobie zabawę, naukę i pracę. Należy pamiętać, że każde dziecko ma swój styl w rysunku, tak jak kształt pisma. W twórczości plastycznej przeważają wypowiedzi malarskie nad rysunkami i innymi technikami tworzenia. Barwy pasjonują dzieci, dlatego stosuje się wiele rożnych technik z wykorzystaniem farb. Dzieci ochoczo łączą kolory, świadomie je łamią, uzyskują wiele odmian tego samego koloru. Dlatego pozwalamy dzieciom całkiem swobodnie dysponować kolorem, eksperymentować nim nie tylko na kartce papieru, a jesteśmy nieraz świadkami powstania prac odznaczających się niezwykłą barwnością i kolorystyczną urodą. Działalność plastyczną tak organizujemy, aby umożliwić uczniom wyzwolenie własnych sił twórczych we współdziałaniu z nauczycielem. Wychowawca musi głęboko rozumieć potrzeby psychiczne dziecka, które pragnie uzewnętrznić i przekazać otoczeniu swoje przeżycia. Darzymy swoich wychowanków życzliwością i zaufaniem, okazujemy szacunek każdemu dziecku, nawet mniej utalentowanemu. Staramy się stworzyć w grupie atmosferę radosnej współpracy. Podczas własnej pracy twórczej dziecko zaczyna wyrabiać w sobie kryteria oceny dzieła sztuki. Uczy się odczuwać bezinteresowną radość w obcowaniu z pięknym kształtem i kolorem, pragnie tworzenia rzeczy pięknych rośnie zainteresowanie dla wypowiedzi plastycznej. Właściwie rozumiane zajęcia plastyczne są nieodzownym i podstawowym elementem wychowania estetycznego, a jeśli są dobrze prowadzone, posiadają wielkie wartości wychowawcze i kształtujące i wpływają na rozwój osobowości wychowanka. Niewątpliwie przez zajęcia plastyczne wyrabia się wrażliwość estetyczna zmysłów, kształtuje się gusty, wychowuje się na przyszłego odbiorcę - człowieka odczuwającego potrzebę obcowania ze sztuką. Ale równocześnie dzięki zajęciom plastycznym rozwija się wrażliwość i spostrzegawczość, a zwłaszcza wyobraźnia, bogacą się, więc procesy poznawcze dziecka, co wpływa na jego rozwój umysłowy. Budzą się nowe zainteresowania, wychowanek doznaje całej gamy uczuć i głębokich przeżyć, a oprócz tego wytwarzają się pożądane cechy charakteru, jak umiejętność współżycia i współpracy z innymi, wytrwałość w pracy , wiara we własne siły, zmienia się stosunek do nauki. D. Krawczyk |
|